Waarom niet met een moto door het verkeer? Nu de terreinwagens zoals een Cayenne, Range Rover … niet meer kunnen genieten van het voordelige fiscale stelsel van de zgn. ‘lichte vrachtwagen’, is het tijd om op de moto te stappen.

Zoals u weet wordt een personenwagen niet bepaald fiscaal vriendelijk behandeld. Zo mag u (stel eens voor) van het beroepsgebruik maar 75 % in aftrek brengen (brandstof wel 100%). Waarom als ik vragen mag? Dan is een moto een stuk fiscaal aantrekkelijker. Hier geen beperking tot 75% van het beroepsgebruik. U mag bovendien op een moto versneld (zgn. degressief) afschrijven en uw motorkledij is een aftrekbare kost.

De BTW krijgt u voor de volle 100% terug, bij een wagen is dit slechts 50%. Bovendien wordt u bij een wagen steeds belast op een zgn. ‘voordeel alle aard’ voor uw privé gebruik. Dit voordeel wordt steeds (ook als u maar één km privé met de wagen rijdt) berekend op 5000 of 7500 km, afhankelijk van het feit of u meer of minder dan 25 km van uw werk woont. Bij een moto geldt er zo geen minimumforfait, rijdt u dus slechts 1000 km privé per jaar, dan wordt u slechts op dit voordeel belast.

Moet ik mijn auto verkopen? Wel neen, het is toch best verdedigbaar dat u vanwege het oneindige fileleed, af en toe uw klanten of leveranciers met de moto bezoekt.

Voor meer info, kan u terecht op www.dehoon.be of op info@dehoon.be.

Aarzel niet deze email te forwarden naar geïnteresseerde strijders aan het fiscale front.

Lees onze ficale boeken

Heb je een vraag?

Beste lezer,

Zoals u weet is fiscale wetgeving een snel veranderende materie. Als u daarom twijfelt of een ouder artikel nog volledig up to date is, twijfel dan niet ons te contacteren…

Als je een creatief maar legaal advies nodig hebt, of als je met een opmerking of een idee zit, of je wilt een achterpoortje dubbelchecken, je wenst een second opinion, je hebt een vennootschap nodig,..of je wilt even bijpraten…