Naar aanleiding van het interview in het vorig nummer
kregen we heel wat reacties rond het thema ‘zeilen
en fiscaliteit’. Blijkbaar blijft ‘bootje varen’ ook bij de
Nederbelgen een hot item. Wat zijn hier de fi scale mogelijkheden?

Een Belgische BVBA

Heeft u een BVBA waarom zou u dan op kosten van
deze BVBA geen zeilboot kopen en de kosten inbrengen.
Is dit dan mogelijk? Ja soms wel… is het diplomatische
antwoord. Ook nu is er ‘substance’ nodig en moet
u een verhaal hebben. Of u heeft een zeer voorname
zaak met belangrijke zakenrelaties die wel eens iets anders
wensen dan de klassieke lunch. Waarom zou u dan
geen zeiljacht kopen met uw BVBA, en de investering
afschrijven en al de kosten (bv. liggelden) van de winst
aftrekken. Als u dit kunt aantonen aan de hand van bv.
foto’s van uw zeiltochtjes, invitaties die u rondstuurde
… en uw activiteit leent zicht hiertoe… dan moet dit
verdedigbaar zijn. Er is ter zake al positieve jurisprudentie
voor de belastingplichtige. U zit natuurlijk wel
helemaal goed als u bv. een contract afsloot met een
zeilschool waarvoor u regelmatig studenten mee neemt
voor een initiatie. Of wanneer u uw boot af en toe verhuurt
aan collega’s die ook uw yacht gebruiken voor
klantenbinding. Dus u moet een mooi verhaal hebben
en letten op de details. Pas zo bv. het doel van uw vennootschap
aan en neemt er in op dat u ook zeiltochten
organiseert tegen betaling … Hou een dossiertje bij van
uw activiteiten en zakelijke uitbating van uw boot. En
u kan ook privé een stuk laten belasten voor het privé
gebruik. Dit komt altijd goed over, als u zegt en ‘ja inderdaad
er is ook een stuk privé gebruik’….

De fiscus vecht dit soort uitgaven meestal aan door te
stellen dat het om een ‘overdreven uitgave’ gaat, dat op
zich is echter niet voldoende. Dit wetsartikel mag de
fi scus niet zomaar gebruiken om een deel van de kosten
te verwerpen naargelang het hem uitkomt. Er is alleen
sprake van een ‘overdreven uitgave’ als u kosten maakt
met het oog op het voeren van een ‘zekere status’, zoals
wanneer u rondtoert in een Lamborghini of een Rolls.
De fi scus heeft niet het recht een uitgave te weigeren
waarvan hij meent dat ze niet opportuun of nuttig is.
Het is aan u als belastingplichtige om uit te maken of u
een uitgave al dan niet wenst te doen.

U gaat ‘internationaal’…

Misschien houdt u liever uw aankoop discreet… Koop
dan met bv. een offshore vennootschap…Leuk maar
de boot wordt wel gebouwd in Nederland. Geen probleem,
uw offshore-vennootschap plaatst een bestelling
bij de ‘zeilbotenbouwer’ in bv. Nederland. De boot
als hij klaar is verlaat de EU (dus zonder BTW!) naar
bv. Gibraltar, vervolgens gaat uw Gibraltese offshorevennootschap
de boot terug verhuren aan een Nederlandse
chartermaatschappij. Deze laatste moet BTW
rekenen maar trekt de BTW terug af in haar aangifte,
dus een nuloperatie. Tenslotte huurt u privé de boot
terug van de chartermaatschappij, deze huur zal dan
minus een commissie terug naar uw offshore-structuur
vloeien. Uiteraard is hier een deskundige begeleiding
nodig. U kunt nu met uw boot in EU-wateren varen.

Malta is ook leuk

Of u richt een offshore-vennootschap op Malta op die
uw boot koopt …ergens in Europa. U betaalt dan de
Maltese BTW, want uw Maltese vennootschap voert
de boot in. Normaal is de Maltese BTW 18%. De creatieve
Maltezen geven u echter een fl inke korting als u
met de boot niet uitsluitend binnen EU-wateren vaart.
Maar ja hoe moeten ze dit controleren. Wat hebben de
Maltezen hierop gevonden? Hoe groter dat uw yacht
is hoe minder BTW u betaalt want dan is de kans ook
groter dat u minder in EU-wateren vaart. Slim toch? Zo
zal een zeiljacht dat langer als 24 meter is slechts 5,4%
BTW betalen, en eentje tussen de 20 en 24 meter slechts
7,2%, en tussen de 12 en 16 meter 9% BTW.

Dus er zijn mogelijkheden, zorg voor een goed onderbouwd
verhaal en deskundig volgehouden begeleiding
bij iedere stap.

Met dank aan De Hoon & Partners…