Waarom levert een moto u fiscaal meer op?

Waarom niet met een moto door het verkeer? Nu de terreinwagens zoals een Cayenne, Range Rover … niet meer kunnen genieten van het voordelige fiscale stelsel van de zgn. 'lichte vrachtwagen', is het tijd om op de moto te stappen.

Zoals u weet wordt een personenwagen niet bepaald fiscaal vriendelijk behandeld. Zo mag u (stel eens voor) van het beroepsgebruik maar 75 % in aftrek brengen (brandstof wel 100%). Waarom als ik vragen mag? Dan is een moto een stuk fiscaal aantrekkelijker. Hier geen beperking tot 75% van het beroepsgebruik. U mag bovendien op een moto versneld (zgn. degressief) afschrijven en uw motorkledij is een aftrekbare kost.

De BTW krijgt u voor de volle 100% terug, bij een wagen is dit slechts 50%. Bovendien wordt u bij een wagen steeds belast op een zgn. 'voordeel alle aard' voor uw privé gebruik. Dit voordeel wordt steeds (ook als u maar één km privé met de wagen rijdt) berekend op 5000 of 7500 km, afhankelijk van het feit of u meer of minder dan 25 km van uw werk woont. Bij een moto geldt er zo geen minimumforfait, rijdt u dus slechts 1000 km privé per jaar, dan wordt u slechts op dit voordeel belast.

Moet ik mijn auto verkopen? Wel neen, het is toch best verdedigbaar dat u vanwege het oneindige fileleed, af en toe uw klanten of leveranciers met de moto bezoekt.

Voor meer info, kan u terecht op www.dehoon.be of op info@dehoon.be.

Aarzel niet deze email te forwarden naar geïnteresseerde strijders aan het fiscale front.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>