Tip van de week 

Geachte, beste, 

Opmerkelijk dat temidden van de hele financiële crisis en alle andere economische problemen die op ons afkomen, zonder aan doemdenken te doen, de enige bijdrage van de vakbonden een geplande staking is. Meer cynisme is moeilijk denkbaar. Over naar de tip van de week. 

Heel veel vennootschappen hebben de zetel van hun vennootschap op het adres van de zaakvoerder of bestuurder. Niet alleen omdat dit handig is voor bv. de briefwisseling maar ook omdat de vennootschap dan een huur betaalt aan de zaakvoerder voor het gebruik van een klein kantoortje bv. Waar niet altijd aan gedacht wordt, is dat u ook wel eens bezoek zou kunnen krijgen van een deurwaarder als het eens wat minder goed gaat. Anders gezegd de deurwaarder mag er van uitgaan dat alles wat hij op het adres van de vennootschap aantreft, eigendom is van de vennootschap …en daar kan dan beslag opgelegd worden. Dus zodra er problemen dreigen aan te komen, verplaats dan uw zetel officieel naar bv. een business center. Anders komt het er op neer alle aankoopbewijzen van privé aankopen bij te houden, voor als de deurwaarder toch langs komt. En bovendien in het bezit te zijn van een duidelijke geregistreerde huurovereenkomst waar netjes op staat welke ruimte (liefst een aparte afgesloten ruimte) de vennootschap huurt. 

Maar we eindigen natuurlijk met een positieve noot. Als de zetel van de vennootschap op uw woonadres staat en u verhuurt een ruimte aan de vennootschap, kan u ook in bepaalde gevallen meubilair verhuren aan de vennootschap. Deze huurinkomsten zijn voor u roerende inkomsten (15%) en u geniet ook nog een kostenforfait van 50%. 

Er zijn nog énkele plaatsen voor het offshore seminar van volgende week donderdag (25.9) maar het zit bijna vol. We houden een nieuw seminar ergens begin november, exacte datum volgt nog. 

Veel sterkte aan het fiscale front. 

Met vriendelijke groeten,
I De Hoon
Director